12/11-11/1

Gitt Grännsjö Carlsson

Utställningen visas i serien 22m2 – konstnärer verksamma i Halland

 

26/10-1/2

Shaun Tan

Utställningen är producerad av Bror Hjorths Hus, Uppsala (läs mer under 2014)

 

12/10-8/3

Där haven möts i huset – ett arkitektpar, en villa, ett galleri och en garderob

I utställningen Där haven möts i huset stiftar vi närmare bekantskap med arkitektparet Svend och Hanne Bögh-Andersen. Välkommen till en kavalkad i form, design, mode, konst och arkitektur (läs mer under 2014).

 

4/2-15/2

Non Stop

I Fria Målarskolans utställning Non Stop visas tredimensionella verk av nio elever. Med olika material som bland annat lera, papier-maché och ståltråd har de skapat skulpturer och tolkat titeln – från människors behov av expansion till evighet, tid och rum. Utställningen visas i museets hörsal.

 

15/2-3/5

Handmade with Love – Halland to Tokyo t/r

I november 2014 visades utställningen Handmade with love – Halland to Tokyo på Svenska Ambassaden i Tokyo. Tjugotre halländska slöjdare och konsthantverkare presenterade sina verk för den japanska publiken. I vår visas utställningen på Hallands Konstmuseum, tillsammans med ett rikt programutbud. Möbelsnickeri, broderi, metall- och silversmide, bokbinderi, vävt, stickat och slöjdat i trä är bara några exempel på vad du som besökare får se. Kärleken till hantverksteknikerna, samt de fyra årstiderna är gemensam utgångspunkt för de medverkande. I Sverige har vi en speciell relation till de fyra årstiderna vår, sommar, höst och vinter. Även i Japan finns dessa årstidsväxlingar. Årstiderna förenar våra länder, liksom intresset för det handgjorda. I Japan finns också ett särskilt intresse för svenskt konsthantverk och slöjd. Utställningen Handmade with love är ett större projekt som tog sin början redan vårvintern 2013. Svenska Ambassaden i Tokyo hörde då av sig till Kultur i Halland – Slöjd med en förfrågan om det fanns intresse att presentera halländskt hantverk hos dem. Projektet har gett halländska slöjdare och konsthantverkare en unik möjlighet till nya erfarenheter, kulturutbyte och nya kontakter.

Utställningen är producerad av Kultur i Halland – Slöjd

 

22/4-10/5

Tema: Liv

Bild & Formeleverna åk 3 Sturegymnasiet, Halmstad
Utställningen visas i museets hörsal.

 

19/4-17/5

Krystallia Sakellariou
The Peach Blossom Spring – paradisets paradox

Konst i Hallands Vistelsestipendium 2014 tillföll konstnären Krystallia Sakellariou. Genom stipendiet fick hon möjlighet att arbeta vid att Bamboo Curtain Studio, Taipei, Taiwan. Inspirerad av en kinesisk saga från 400-talet e Kr arbetade hon här vidare på ett redan påbörjat tema kring en vandring, ett personligt sökande och en skog av blommande träd. Nu visas hennes The Peach Blossom Spring – paradisets paradox på Hallands Konstmuseum. Jag ville skapa ett landskap där tiden stannat. Där det som är förgängligt blir evigt. Men om det inte finns någon referens till tid, vad är då skillnaden mellan det kortlivade och det odödliga? Jag förde då tillbaka tiden in i landskapet igen, fast bara tillfälligt. Så kunde tiden både stå stilla och röra sig framåt, samtidigt. Det blev ett landskap liggandes i respirator, som hålls vid liv på konstgjort vis.

 

29/3-17/5

Vårsalongen

Hallands Konstförenings jurybedömda Vårsalong. I utställningen visas även verk av inbjudna tidigare stipendiater: Birgitta Göransson, Kätie Nilsson och Magnus Reisne.

Arr. Hallands Konstförening

 

20/5-31/5

2045 – En framtidsvision

I en framtid där många unga har svårt att föreställa sig vad som händer om en vecka kan det vara intressant att se deras framtidsvision 30 år framåt. Utställningen kretsar kring föreställningen om framtidens vardag för de som är unga idag. Ljud- och bildskolans mediaelever åk 1-3, Halmstad. Utställningen visas i museets hörsal.

 

31/5 – 13/9

Tjuvtitt – föremål ur samlingen

Under våren har vi flyttat vår kulturhistoriska samling till nya lokaler. Tusentals föremål har varsamt sorterats och placerats i modernare och säkrare miljö. Parallellt har vi också påbörjat planeringen för ökad tillgänglighet till samlingen. Såväl i våra magasin, som på ett om- och tillbyggt museum. I väntan på detta kan du redan nu få ett smakprov i vår utställningsserie Tjuvtitt. Allt vi visar är inte alltid helt. Skavanker och slitage vittnar om ett förflutet. Men framförallt är våra välanvända ting äkta original.

 

20/9-11/10

Måla för livet – en utställning av Hallands seniorer

Att kultur är bra för hälsan är projektet Måla för livet ett konkret exempel på.
Här har konstnären Mia Lundqvist sedan flera år lett åtskilliga Målarstunder med pensionärer och personal inom äldreomsorgen i Halland. Nu visas verk av flera av de medverkande på Hallands Konstmuseum. Parallellt visas också Äldreomsorgen en skön KONST med foton, skisser och målningar av konstnären Mia Lundqvist, skapade i möten med äldreomsorgen. Utställningen visas i hörsalen.

Måla för livet är en del av projektet Kultur för livet som drivs av Hallands bildningsförbund, i samverkan med de halländska kommunerna, på uppdrag av Region Halland och med stöd av Statens Kulturråd.

 

31/5-18/10

Gerry Johansson
Halmstad – Pontiac – Ulan Bator

Eftertänksamt bildspråk och konsekventa kompositioner är återkommande beskrivningar av Gerry Johanssons fotografier. I mer än 50 år har han färdats mellan länder, städer och landskap för att med kamerans hjälp berätta om det vi många gånger har framför ögonen, men inte alltid ser. Nu visas tre av hans bildsviter på Hallands Konstmuseum – Halmstad, Pontiac och Ulan Bator. Bilderna från Ulan Bator fotograferades 2009. Inspirerad av Chris Markers dokumentärfilm Brev från Sibiren (1957) bestämde sig Gerry Johansson för att besöka Mongoliets huvudstad och leta upp ett i filmen återkommande gathörn. Och även om gathörnet senare skulle visa sig ligga i en annan stad gav Ulan Bator mycket att upptäcka och återge med kontrast och naturliga linjer. Till USA har Gerry Johansson återvänt flera gånger. Bland annat till Pontiac, en gång en välmående del av Michigans och Detroits bilindustri. Hans bilder från 2011 visar den amerikanska småstaden med öde industrier och tomma lokaler. Det är mycket arkitektur, en del natur och gott om mänskliga spår. Förutom avsides platser har han också följt i andra fotografers spår. I mitten av 1980-talet fotograferade han på nytt C.G. Rosenbergs bilder från Halland 1932. Samma ställe, samma vinkel. Bland verken från Halmstad finns dels exempel härifrån, samt från dokumentationsprojektet Ekodok 90 (1989-1991). Men Gerry Johansson är ingen traditionell dokumentärfotograf som söker skildra verkligheten. Istället får han oss att upptäcka nytt i vardagliga miljöer. Merparten av motiven från Halmstad visas i hans karaktäristiska svartvita form. Från en fasad på Andersberg till lekland och offentlig konst i centrala stan.

 

7-14/11

Hallands Konstförenings vinstutställning

Verken visas i museets hörsal. Utdelning 14/11 fr kl 14.

 

27/9-15/11

Fjäregruppen – tema 1965

”Sommaren 1965 tog 20 konstnärer och konsthantverkare saken i egna händer. Skulle något hända på konstområdet i norra Halland så fick de själva ta initiativet”. Så inleds jubileumsboken Fjäregruppen femtio år 1965-2015, utgiven med anledning av att Kungsbackas äldsta konstnärsförening i år fyller jämt. Sedan start har 57 konstnärer varit medlemmar i Fjäregruppen, idag är de 29. Syftet var då som nu, att samla yrkesverksamma konstnärer och konsthantverkare i norra Halland och arbeta för att sprida nordhalländsk konst och konsthantverk. Redan från start har gruppen haft stort inflytande på både kulturliv och kulturpolitik i Kungsbacka. Utöver boken har även en dokumentärfilm producerats och en temautställning ställts samman där 25 av dagens medlemmar gör sin personliga tolkning av året 1965. Alla har förhållit sig till årtalet utifrån sina egna förutsättningar. Några var yrkesverksamma, andra var barn och en del var inte ens födda. Personliga minnen, världshändelser och spår av tiden bildar en tolkning och en konstväv av ett år och en tidsepok med stora omvälvningar i Sverige och världen. Utställningen som tidigare visats i Kungsbacka Konsthall visas i höst på Hallands Konstmuseum. Då presenteras också den nyproducerade filmen om konstnärsgruppen i Projektrummet. Filmen berättar med hjälp av personliga intervjuer och minnesbildeer om föreningens utveckling fram till idag och om Kungsbacka kommun och det kulturella klimat där föreningen har verkat under dessa år. I samband med utställningen lyfts också verk av Fjäregruppens medlemmar fram ur museets samling.

 

21/11-13/12

Utifrån ett gemensamt mönster

Med utgångspunkt från ett gemensamt stickmönster – Bjärbomönstret från södra Halland och Tullflyvermönstret från Varangerbotn – har fem halländska och fem norska slöjdare och konsthantverkare medverkat i utbytesprojektet Utifrån ett gemensamt mönster/Ut fra et felles mønster. Mönstret har tolkats av och i deltagarnas respektive material och tekniker; silver, trä, renhorn, får- och getskinn, återbruk, gravyr, karvsnitt, broderi och bandvävning. Här återfinns också samisk hantverkstradition då flera av deltagarna från Norge har samiskt ursprung. Projektet pågick 2013-2014. Nu visas föremålen i projektrummet på Hallands Konstmuseum.

Samarr. Kultur i Halland – Slöjd, Halmstads hemslöjdsförening och Bergeby Handel – Buorresárku

 

18/11-13/12

Halmstads kulturskola

Halmstads Kulturskolas elever i bild och form ställer ut i museets hörsal.

 

15/11-28/2

Skål Signe!
Signe Persson-Melin

I somras firade den framstående keramikern och formgivaren Signe Persson-Melin sin 90:e födelsedag. Men rubriken är inte bara en salut, utan också namnet på den jubileumsutställning som visas på Hallands Konstmuseum. Signe Persson-Melins formgivargärning och kärlek till leran tog sin början vintern 1943-44 då hon under ett avbrott i gymnasiestudierna arbetade på krukfabriken Lomma Ler & Keramik. Därefter följde studier på Kunsthåndværkerskolan i Köpenhamn och Konstfack i Stockholm innan hon 1951 öppnade sin första keramikverkstad. Här producerade hon en rad bruksföremål i stengods, från burkar och fat till stora vaser som levererades till hemslöjdsbutiker i Skåne. Efter en debut på konstgalleriet Galerie Moderne i Stockholm fick hon sitt stora genombrott på H55, Hälsingborgsutställningen 1955 med de nu klassiska kryddburkarna i brun lera med korklock och dekor av stämplad etikett. Blytyperna hon använde för att stansa in kryddnamnen med hade hon fått av sin blivande make, reklammannen och grafikern John Melin. Sin keramikverkstad drev hon fram till 1966 då hon började på Boda Glasbruk. Här gav hon bland annat form åt kända produktserier som Ruben, Sill i kvadrat och Boda Novas eldfasta och ofta plagierade gratäng- och suffléformar i glas. Samtidigt utförde hon även en del uppdrag åt Kosta Glasbruk innan hon från slutet på 1970-talet återfanns vid Rörstrands och Höganäs Keramik. 1985 återvände hon till Konstfack, nu som Sveriges första professor i glas och keramikformgivning. Och sedan tjugo år driver hon återigen egen keramikverkstad i Malmö där hon tillverkar unika föremål och formger för företag som Byarums Bruk, Design House Stockholm, Rörstrand och Svenskt Tenn. Med fokus på vardagens funktionella ting har Signe Persson-Melin utvecklat en särpräglad och samtidigt allmängiltig konstnärlighet som flera gånger blivit formklassiker och tagit plats i många svenska hem och på museer runt om i välden, så som MOMA i New York och Victoria & Albert Museum i London. Men hon är inte bara känd för sina enkla, användarvänliga bruksprodukter. Hon har även utfört flera offentliga utsmyckningar varav Frosta Sparbank Hörby är en och T-centralens tunnelbanestation en annan. Den sistnämnda tillsammans med konstnären Anders Österlin.

Utställningen är producerad av Tomelilla konsthall och gestaltad av Tom Hedqvist.

 

28/11-20/3

Brodera på stickat
Britt-Marie Christoffersson

Efterstygn, läggsöm, franska knutar och ”hopsnörpningar”. Tillsammans med en rad andra stygn och sömmar är de utgångspunkten för Britt-Marie Christofferssons utställning Brodera på stickat, hennes tredje i ordningen om handstickning. I konsthantverk- och sticksammanhang är textilformgivare Britt-Marie Christoffersson ett känt namn. Under flera decennier har hon arbetat med och fört sina erfarenheter vidare kring handstickning. Den stora stickboomen i slutet av 1970-talet påverkade hennes intresse för stickning. Samtidigt slogs hon av hur stickning lyste med sin frånvaro på de textila utbildningarna. Förmodligen beroende på att det inte ansågs platsa bland övriga textila tekniker, vilket i sin tur motiverade henne att forska vidare. För att lära sig mer om hantverkets tekniska förutsättningar stickade hon nästan 1000 prover efter beskrivningar, de flesta hittade hon i utländsk litteratur. Och med hjälp av provlapparna tog hon fram ett studiematerial som kompletterades med en dokumentation av den svenska stickningens mönstertradition. Arbetet innebar åtskilliga studiebesök på olika museer. Tillsammans med plagg inspirerade av all nyvunnen kunskap presenterade hon sedan materialet i utställningen Gamla mönster, nya tröjor, all världens stickteknik på Hallands Konstmuseum 1990. Femton år senare visades Stickning – ett hantverk att utveckla där hon med hjälp av kända sticktekniker pekade på den kreativa processen, på utveckling och variation och på hur en idé föder en annan. I den aktuella utställningen Brodera på stickat fortsätter Britt-Marie Christoffersson att visa på handstickningens möjligheter, den här gången utifrån bekanta stygn och sömmar. Precis som med stickning i övrigt är alternativen oändliga när det gäller mönsterbildningar och intressanta kombinationer. Britt-Marie Christoffersson tilldelades Region Hallands kulturpris 2011. Hennes arbete, såväl stickat som nedtecknat, utgör en värdefull källa för vidare studier och doneras successivt till Hallands Konstmuseums stickarkiv.

Hör mer i vår audioguide
I vår audioguide kan du höra Britt-Marie Christoffersson berätta och samtala kring sitt arbete, inspiration, 10-gruppen och klassiska mönster. Det finns tre ljudspår i utställningen, total speltid ca 15 min.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]